JZ Blogger


America
tisdag, juni 2, 2009, 11:40
Filed under: General Blogging

När en flock danska kändisar gjorde en låt, ”Hvor små vi er”, tillsammans för att samla in pengar till arbetet kring tsunamin i Asien för flera år sedan tyckte jag det var jättebra. Det gör jag fortfarande. Lyssna själv!

Likaså tycker jag nationalsånger är vackra och bra. Men när USA sjunger om hopp och framtiden (om sig själva) stör jag mig på det, precis som jag stör mig på när små skolbarn i amerikanska filmer måste stå med handen på hjärtat och i kör prisa både Gud och sitt land på ett sätt som får mig att vilja kräkas. För att inte tala om när lilla Nic Jonas från The Jonas Brothers – ett barn! –  sjunger sin låt Dear God (som handlar om hur synd det är att världen missförstår Guds budskap och hur vi förstör saker).

I samtliga fall är det ju egentligen frågan om något vackert, och budskapen i sig är väl bra, men ändå är det något som jag irriterar mig starkt på. Jag vet egentligen inte varför. Hade Nic Jonas varit en medelåldersman hade jag nog tycket det var helt OK. Hade skolbarnen själva valt en religiös skola (och varit många år äldre) hade deras prisande också varit OK. Och hade ett annat, mindre land än USA sjungit om hur det förtrycks och allt är dåligt hadet det också varit OK.

USA i all ära, och jag borde troligen tycka den här låten är bra, men jag är ledsen, jag kan inte gilla det när en rad kändisar, allt från Seal och Will.I.Am till Mary J. Blige och Faith Hill, sjunger en låt som denna:

Men sedan, mitt i all min frustration, snubblade jag över följande klipp. En klockren parodi på just det fenomen jag hatar så mycket! Hugh Laurie, britten som spelar Dr. House i TV-serien House, sjunger om… just det, Amerika!

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Hurra! Det här är varför jag är ovillig att medge att jag är amerikansk… risken finns att de tror jag är SÅN :S

Kommentar av christa89




Kommentera

