JZ Blogger


Eurovision Song Contest 2009
måndag, maj 11, 2009, 9:49
Filed under: General Blogging

Dags för Eurovision-veckan 😀 (Jag älskar Eurovision, men i år tycks jag vara extra insatt och intresserad… vet inte varför, egentligen).

Nu har jag äntligen fått ihop en lista över mina favoriter. Jag har tittat på vilka bidrag jag själv tycker om och vilka jag tror har störst chans att vinna (oberoende av vad jag personligen tycker om dem). Jag har betygsatt de listade bidragen på en skala från 1 till 5, både gällande min personliga åsikt om låtarna och vilka chanser jag tror de har i tävlingen, och de är listade i ordning baserat på kombinationen av de båda betygen.

Ännu längre ner har jag också listat vilka jag tror går vidare i varje semifinal samt vilka låtar som har de snyggaste musikvideoerna 😉

Topp 10

1. Alexander Ryback – Fairytale (Norge) – Norge har blivit årets tävlings storfavorit på alla fronter (t.ex. är landet tippat som favorit på Betsson.com, med 2,5 i odds), och jag själv hade deras låt som personlig favorit sedan redan innan hypen kring den startade. Annorlunda, häftigt, vackert, svängigt – allt på samma gång! Dock är det ju en oskriven regel att förhandsfavoriter aldrig vinner, och vad tycker egentligen östeuropa om ett bidrag som detta? Jag vågar inte riktigt satsa allt på att den faktiskt kommer att vinna…

  • Eget betyg: 5
  • Chans att vinna: 4+

2. Hadise – Düm Tek Tek (Turkiet) – En annan förhandsfavorit. Själv tycker jag att den är bra, men långt ifrån perfekt. En bra dance/pop-låt med bra beat, och Hadise gör sig perfekt på scenen (att lättklädda tjejer klarar sig extra bra är dock en myt, så om hon kommer långt tvivlar jag på att det är kläderna som gör det), men den är aningen enformig. Kommer klara sig bra, det gör den dock garanterat!

  • Eget betyg: 4-
  • Chans att vinna: 4

3. Inga & Anush – Jan Jan (Armenien) – Heja Armenien! Jag blir så lycklig av att se videon till den här låten. Dansen är så enkel men mysig. Och refrängen är så härlig! Årets feel-good bidrag. Tyvärr är deras liveframträdande närmast katastrofalt och verserna är väl sådär. Bonus för spåkblandningen, minus för namnet ”Anush” 😛

  • Eget betyg: 5
  • Chans att vinna: 2

4. Alex C feat Oscar Loya – Miss Kiss Kiss Bang (Tyskland) – Såhär skrev jag tidigare om det här bidraget: ”Oj, nu blev jag överraskad. Ett bra bidrag från Tyskland i år. Jag gillar det starkt! Annorlunda och svängit, men inte fullt så annorlunda som Norges. Men en andraplats på min lista förtjänar det.” Nu när jag har hört alla bidragen räcker det inte till en andraplats, men nära nog.

  • Eget betyg: 4
  • Chans att vinna: 3

5. Svetlana Loboda – Be My Valentine (Ukraina) – Hatade först den här låten. Överdriven och väldigt rörig rock, och även om musikvideon är snygg blir den i längden bara jobbig. Men: live är den faktiskt bättre, och ju mer jag hör den, desto bättre tycker jag om låten. Kan faktiskt ha en chans!

  • Eget betyg: 3+
  • Chans att vinna: 4-

6. Waldo’s People – Lose Control (Finland) – Ja, jag har tidigare uttryck min förvåning över att Finland har ett bra bidrag i år, och nu när jag hört alla låtar håller den sig ändå i toppen. E-Type i finskt stuk. Men är det Eurovision? Njae…

  • Eget betyg: 4
  • Chans att vinna: 2+

7. Lidia Kopania – I Don’t Wanna Leave (Polen) – Årets balad! Vilket tyvärr inte säger så mycket. Men, jag gillar den, och det är en universell sanning att minst en balad klarar sig hyfsat bra i finalen. Och ska jag välja en balad från årets låtar, då är det denna.

  • Eget betyg: 3+
  • Chans att vinna: 3

8. Quartissimo – Love Symphony (Slovenien) – Fioler, fioler och fler fioler! Jag gillar verkligen det här framträdandet. Det är annorlunda men starkt, och trots att sångerskan enbart är där för att det finns regler om att sång måste vara med i låten (ursprungligen var detta en helt instrumental låt) tycker jag att hon passar in. Men chanser i tävlingen? Njae, tror inte folk kommer fastna för detta. Men kanske…

  • Eget betyg: 4
  • Chans att vinna: 2

9. Aysel & Arash – Always (Azerbaijan) – Bra melodi, något erformig. Kan dock klara sig ganska bra, och visst är den catchig!

  • Eget betyg: 3
  • Chans att vinna: 3

10. Sakis Rouvas – This Is Our Night (Grekland) – Hade hoppats på en ny Elena Paparizou eller Kalomoira, men det blev en grekisk Måns Zelmerlöw. Helt okej!

  • Eget betyg: 3
  • Chans att vinna: 3

(11.) Malena Ernman – La Voix (Sverige) – Jag hade från början inte tänkt ta med denna låt på listan alls. Men, ja, jag vet inte… ingen personlig favorit, och jag har alltid tänkt att eftersom vi i Sverige hyllar låten och säger ”oj, vad bra det kommer gå för oss” (vilket det ju aldrig gör då vi alltid värdesätter oss själva för högt) kommer det gå åt skogen. Men kanske, kanske, Europa faktiskt gillar detta. Baserat på förhandsfavoriter ser det ut som att det faktiskt kan gå åt rätt håll. En placering på listan får Malena i alla fall, även om hon faller utanför topp 10 med en liten mariginal.

  • Eget betyg: 2+
  • Chans att vinna: 3+

Vem som vinner och hur pass rätt jag har i mina bedömingar får vi se i finalen på lördag 😀

Bubblare

Några låtar som inte riktigt klarade sig till topplistan, men som ändå är värda att nämna:

Semifinal 1

Datum: Tisdag 12. maj

Under första semifinalen tävlar 18 bidrag, varav 10 går vidare till finalen. Nio av dessa väljs av tittarna, den tionde av en jury (samma jury som förra året gjorde att Sverige gick vidare till Finalen).

Jag tror att följande länder kommer att gå vidare från denna omgång:

  1. Turkiet
  2. Sverige
  3. Montenegro
  4. Finland
  5. Rumänien
  6. Vitryssland
  7. Island (och om inte blir det istället en annan balad, nämligen den från Malta)
  8. Schweiz
  9. Belgien
  10. Bulgarien

Semifinal 2

Datum: Torsdag 14. maj

Andra semifinalen fungerar på samma sätt: 18 bidrag, 10 går vidare.

  1. Norge (duh)
  2. Ukraina
  3. Azerbaijan
  4. Grekland
  5. Ungern
  6. Polen
  7. Slovenien
  8. Lettland
  9. Danmark
  10. Moldavien (tyvärr)
  11. (Estland – Kan inte riktigt bestämma mig… gillar den inte själv, men kan ha en chans.)

Snyggaste musikvideoerna

  • Bulgarien – Krig, död, sex, kärlek, drama. Mäktigt och vackert.
  • Frankrike – Vackert, dramatiskt, stämningsfullt.
  • Ukraina – Otroligt snyggt gjort.

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

