JZ Blogger


Snabbkoll med Twitter
fredag, mars 27, 2009, 10:11
Filed under: General Blogging, Updates & Statistics

Twitter, hemsidan som enligt vissa experter kommer göra e-mejlen onödig (skitsnack, säger jag, men visst, det kanske minskar mejl-traffiken lite), har kommit till WordPress!

Idén med Twitter är att man, på hemsidan Twitter.com, skriver väldigt korta meddelanden på max 140 tecken. Inklusive denna mening har jag redan skrivit 389, så det är alltså fråga om bara några få och korta meningar. Twitter – och andra system med samma idé (micro-bloggning) – används bland annat inom företag, men just Twitter riktar sig efter min uppfattning mer åt privatpersoner.

Syftet skulle vara att folk ska kunna ha koll på varandra väldigt lätt. ”Blir sen till mötet” eller ”gick en promenad” är exempel på vad det kan vara frågan om.

Och nu finns detta system alltså till WordPress, dvs. bl.a. till denna blogg. Jag har därför lagt till denna funktion i sidpanelen för att testa. Det känns som om jag skriver allt för sällan på här på bloggen, så jag tänkte att en Twitter-kolumn, som jag uppdaterar dagligen skulle funka bra, så ni kan hålla koll på vad jag gör 😉 I bloggen får sedan de längre och ”viktigare” inläggen, som jag den senaste tiden inte skrivit mer en ett par gånger i veckan, ta plats.

Låter det bra? Vi får se hur det går 😀

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag är så emot det att jag borde ha veto-rätt! Grr!!

Kommentar av Christa

Va? Varför?

Kommentar av Jozii

Jag är emot twitter, men sådär att jag ändå kan leva med det. Det som stör mig helt fruktansvärt här, är att du nu kommer att posta allt möjligt som pågår i ditt liv på ett ställe där jag måste gå in till din blogg varje dag för att se om det har kommit nåt nytt (istället för att en feedburner berättar för mig att du har skrivit nåt nytt).

Inte säkert heller kommer jag att gå in på din blogg varje dag (även om jag satsade skulle det vara vad, en vecka?) och man kan inte gå tillbaka i nån historik för att se vad du tidigare skrev. Alltså kommer jag inte alls att veta nånting, och du kommer att glömma att berätta för mig och anta att jag redan vet. Så flyttar du till Turkmenistan och skaffar dig en fru och 17 barn och blir en jordbrukare och jag tror att du är kvar i Sverige! Nooo!

*Rant over*

Kommentar av Christa

Glömde jag säga att jag flyttade till Mexico för två månader sedan?

Jag kommer ju fortfarande skriva i bloggen lika ofta (sällan) som förut, Twitter är bara en bonus 😉

Och jag brukade också hata Twitter, men det var då jag såg det som ännu en commerciell sak som stjäl folks socialliv…

Kommentar av Jozii




Kommentera

