JZ Blogger


Mirror’s Edge, Parkour & Lisa Miskovsky
onsdag, mars 11, 2009, 12:26
Filed under: General Blogging, Hobbies & Activities

Vad har dessa tre gemensamt? Jo, samma sak som filmen Titanic, skepp och Celine Dion, eller Pearl Harbor, vapen och Faith Hill.

Det blev du klokare av, va? 😛 Låt oss ta det från början.

Mirror’s Edge är ett ytterst annorlunda och smått revolutionerande dataspel (vilket ju egentligen inte är samma sak som en film, vilket både Titanic och Pearl Harbor är, men nära nog) där man springer runt och hoppar över taken i en överdrivet vit och ren stad. Jag har aldrig spelat det, men måste medge att jag är väldigt sugen på att testa det. Skaparna är svenska DICE (Battlefield, någon?), utgivaren är giganten EA Games. Och spelet ser helt enkelt fantastiskt ut: en blandning av action, pussel/problemlösning och fantastiska miljöer där vitt dominerar och röda och orange färger snygga kontraster, där det gäller att snabbt ta sig över alla hinder på ett närmast svävande sätt. Annorlunda, och det gillar vi! Kolla in trailern!

Parkour kallas den sport/hobby där man, precis som i Mirror’s Edge, försöker ta sig över hinder på snabbast möjliga sätt, alltså genom att klättra, hoppa, springa på väggar, rulla, glida, osv. En konstart, enligt vissa, och visst, att unyttja fysikens lagar på rätt sätt kräver nog en hel del. Kolla bara in den här videon så förstår du! Inget för den fege. ”Sporten” stammar från Frankrike (Paris förorter om jag inte minns fel), och det är alltså den som Mirror’s Edge inspirerats av.

Lisa Miskovsky är den svenska sångerska som slog igenom med låten Driving One of Your Cars år 2001. Sedan dess har hon gett ut tre album och ett samlingsalbum, varav det senare var år 2008. Och i samband med Mirror’s Edge är hon nu tillbaka! Precis som Celine Dion och Faith Hill har hon nu fått medverka i en annars icke-musikalisk produktion, och jag måste säga att jag gillar resultatet. Om du kollade på Mirror’s Edge trailern jag länkade till längre upp i inlägget har du redan hört lite av hennes låt Still Alive. Men självklart bör du också ta en titt på hela videon – den är riktigt snygg:

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Parkour är så min grej – jag tänker börja! YAAAH!!

Kommentar av Christa

Haha, det skulle jag vilja se!

Men jag känner några i Finland som faktiskt sysslar med det. Tydligen brukar de hoppa runt i någon gränd bakom ett köpcenter – de säger att väggarna är så nära varandra där att det är ett perfekt ställe att försöka hoppa mellan dem för att nå balkongen några meter upp xD

Kommentar av Jozii




Kommentera

