JZ Blogger


Möte med Kommunen
onsdag, februari 18, 2009, 11:38
Filed under: General Blogging, Hobbies & Activities

Idag satt jag i möte – med kommunens hälsoutvecklare!

I höstas skrev jag ett spontant mejl till kommunen angående geocaching, t.ex. längs vandringsleden Hallandsleden, eller i samtliga av kommunens 16 naturreservat. Syftet var att kunna erbjuda en annorlunda upplevelse för geocachare i Kungsbacka, och att främja vandringsledens/naturreservatens existens.

Jag fick positiv respons från kommunen, men det var först nu, i och med det första mötet, som det hela tog fart. Och de är fortfarande intresserade!

Frågan är dock huruvida jag fortfarande är intresserad. Min prioritering är som sagt först och främst de som redan geocachar. Att geocaching via detta projekt skulle kunna spridas till icke-geocachare är bara en bonus. Kommunen däremot prioriterar allmänheten, vilket ju egentligen är ganska logiskt. Deras inblandning kräver ett större intresse än vad de redan existerande geocacharna utgör. Den person jag talade med tog bland annat upp uthyrning av GPSer, informationsmöten för att lära ut tekniken till de som är intresserade, m.m. Inte vad jag hade haft i tankarna, med andra ord.

Dessutom ser kommunen helst ett samarbete med en förening, inte en privatperson. Att starta en förening är ju gratis, men är det verkligen något jag och andra geocachare i trakten vill satsa på? Skulle en förening startas skulle det inte vara för kommunens skull, utan för geocacharnas, så att starta en bara för detta projekt, som ju kanske inte ens blir av, skulle vara onödigt. Och det kräver ju en hel del tid, organisering och inblandningen av fler personer än enbart jag själv, vilket komplicerar saker och ting.

Ett bättre alternativ skulle kanske vara att nå ut till någon sponsor direkt och helt skippa kommunens inblandning. De slöar ner processen, allt tar längre tid, och de prioriterar annorlunda. Men vill någon verkligen sponsra ett projekt som startas av en privatperson, eller behövs en förening även här? Jag har redan fått en sponsor – hemsidan Utsidan.se (fem medlemskap till hemsidan samt en t-shirt, vilket kanske inte är så mycket, men fullt tillräckligt) – till eventet World Wide Flash Mob V som äger rum i Göteborg i början av maj, utan hjälp från en förening. Men detta projekt är ju större i längden och kräver troligen mera från sponsorns sida än vad ett engångs-evenemang gör.

Vad som är bästa vägen vidare vet jag ännu inte. Vi får se hur kommunen förhåller sig till det hela om ett par veckor när diskussionen åter ska upptas, och hur andra geocachare än jag förhåller sig till förenings-idén. Men som det ser ut nu är kommunen inte rätt väg att gå om man vill se ett resultat på de punkter jag prioriterar.

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

