JZ Blogger


Melodifestivalen 2009, Deltävling 1 (Göteborg)
söndag, februari 8, 2009, 12:46
Filed under: General Blogging

Ja, då var det igång igen. ”Skandinaviens största TV produktion”. Tävlingen ingen vill erkänna att man tycker om, men som alla ändå tittar på.

Rolig programledare mot mina fördomsfulla förväntningar, och faktiskt ganska hög kvalité på låtarna för att vara första omgången – som för övrigt hölls i Göteborg!

Lite besviken är jag dock över resultaten. Här är de åtta låtarna i den ordning jag skulle vilja ha sett dem, med deras faktiska placering i rött:

Jonathan Fagerlund – Welcome to my life (7)

Veckans tjej-magnet skulle man ju kunna tro, vilket kanske också var enda anledningen till att han slog Shirley Clamp. Hyfsad låt, men samtidig ganska platt och tråkig. Kvällens sämsta.

Scotts – Jag tror på oss (ANDRACHANSEN)

Dansband i Melodifestivalen? Tja, varför inte? Tyvärr var detta en tråkig låt. De tjänar lite på den populära sångaren och det faktum att de nyligen kom tvåa i Dansbandskampen. Men kommer de komma långt här? Nej, de åker ut i Andrachansen.

Shirley Clamp – Med hjärtat fyllt av ljus (8)

Powerbalader brukar klara sig bra, och Shirley är ju välkänd sedan tidigare, men tydligen räcket det inte denna gång. Men en sistaplats? Lite väl orättvist kanske. Min gamla klasskompis ”Anna Banana” kallar det en ”skräll”, som en sann framtida Aftonbladetskribent. Och visst, jag håller med henne!

Nina Söderquist – Tick tock (5)

Lite östeuropeisk stil. Fartfylld, mörk och ganska klatschig melodi. Men resultatet är bara medelmåttigt.

Alcazar – Stay the night (FINAL!)

Okej då, någorlunda bra låt får jag väl erkänna. Fartig är den ju. Men Alcazar kan så mycket bättre, det har de bevisat förr. Denna gång var det helt enkelt inte bästa låten, och personligen tycker jag de skulle ha fått en plats i Andrachansen snarare än att gå direkt till final. Det tyckte tydligen inte alla andra…

Caroline af Ugglas – Snälla snälla (ANDRACHANSEN)

Ja, jag vet, klippet du kommer till om du klickar på titeln är inte den låt hon deltog med. Faktiskt var Snälla Snälla den enda låt jag inte lyckades hitta en videoinspelning av, inte ens på YouTube. Mystiskt. Nåja, nu får ni istället chansen att titta på en körversion av den gamla goda spanska klassikern Las Ketchup Song (med Ugglan som körledare – hennes roliga stil är åtminstone lik den i Melodifestivalen-bidraget). Undrar vem som kom på idén att köra den i en körversion?

Och ja, jag gillade faktiskt den här låten! Troligen tävlingens mest udda (vilket gör det mer synd att jag inte hittade något videoklipp), men ändå riktigt skön. Att vinna tycker jag dock inte hon ska göra, så en plats i Andrachansen duger väl.

Emilia – You’re my world (FINAL!)

Tjejen som sjöng Big Big World på 90-talet, en låt som fortfarande dyker upp då och då. Och plötsligt dyker hon även själv upp igen! Hennes bidrag till Melodifestivalen är riktigt skönt, men ingen ny upprepning av den forna hitten, tycker åtminstone inte jag. Bra är den dock, och särskilt intron älskar jag! Hon förtjänar sin finalplats.

Marie Serneholt – Disconnect me (6)

Min favorit! För första gången på många år tycktes hela familjen vara överens, så vi ringde till och med och röstade, vilket är ovanligt. Verserna är väl sådär, men låten har allt en bra schlagerlåt ska ha: fart, rytm, bra refräng, minst en lång och hög ton, dans, osv. På samma nivå som Elena Paparizous låt när hon vann hela Eurovision i Greklands namn för några år sedan, och även Greklands bidrag förra året (som jag inte minns titeln på, men det var som sagt lite samma stil). En besvikelse att hon åkte ut.

***

Och en liten slutnotis, som jag skriker ut med all kraft jag har: ANNA DU BLOGGAR JU PÅ GYLLENESKOR.SE! Det visste jag ju egentligen, och jag visste också att du skulle vara backstage bland pressfolket och skriva om stjärnorna, men det var en konstig känsla att snubbla över ditt ansikte på nätet. Keep it up! (Men bättra på grammatiken va! Du tillhör de ”stora” nu, skärpning!)

PS. Skulle inte vi larva oss och se High School Musical 3 på bio? 😛

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

