JZ Blogger


BookCrossing i Kyrkslätts Bibliotek
onsdag, januari 28, 2009, 11:24
Filed under: General Blogging, Hobbies & Activities, Websites & Referrals

När jag sökte igenom min egen blogg hittade jag inget inlägg om detta. Skrev jag aldrig om det? Mystiskt…

Nåja, sammanfattningsvis lyckades jag genomföra BookCrossing (ni vet, det där när man registrerar böcker på nätet, lägger ut dem ”in the wild” och hoppas på att någon annan hittar dem och tar med hem) i Kyrkslätts bibliotek i Finland. Efter att ha kontaktat biblioteket, som gillade idén med en liten hörna i själva biblioteket där folk kan lämna BookCrossing-registrerade böcker och själva ta med en ny bok hem, satte vi upp ett bord, printade några reklamlappar, skickade ut pressmeddelanden till tidningar och deltog i någon radiointervju. En kort tid senare öste det in med böcker!

Allt detta hända förra våren. Efter flytten från Finland hamnade hela ansvaret på den bibliotekarie jag hade kontakt med under organiserings- och planeringsperioden. Men vid den tiden hade hon fått ett så stort intresse för BookCrossing, som hon annars aldrig hade hört om tidigare, att hon mer än gärna höll det levande utan min hjälp.

Kontakten mellan oss försvann gradvis, men för ett par dagar sedan bestämde jag mig för att mejla och se hur det går. Det här var svaret jag fick:

”BookCrossingen i Kyrkslätt mår perfekt och är populär. Har väckt uppmärksamhet i synnerhet i bibliotekskretsar där man varit intresserad av hur vi sköter det, vem som sköter det och hur vi överhuvudtaget hinner med det. Det kommer in böcker och det går ut i en jämn ström. Enda problemet är att många inte fattar att de skall registreras utan bara lämnar dem på bordet. Jag brukar sen sätta registerlappar i dem. Dessutom har jag nu haft problem att få ut ”pre-numbered labels”, verkar som om det skulle vara något strul på BookCrossing sidan, men den här veckan har vi två prao-elever på jobb som har registrerat böcker och klistrat BCID etiketter i dem. I går fyllde vi vårt BookCrossing bord och idag var där inte många böcker kvar, så här går det bara bra.”

Jättekul att höra 😀 Ännu roligare skulle det vara om idén spred sig till andra bibliotek i Kyrkslätt och Helsingfors-trakten.

Jag försökte för övrigt få Kungsbackas bibliotek att nappa på idén med BookCrossing redan i somras, men där fick jag ett kort svar om att ett bibliotek ju redan har gratis böcker, och att idén kanske därför inte hör hemma i just ett bibliotek.

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

