JZ Blogger


English Grammar Exam
fredag, oktober 24, 2008, 1:42
Filed under: General Blogging

Japp, igår var dagen för den första stora tentan – engelsk grammatik. Det känns som man har läst och läst och lärt sig varenda regel utantill, men så bläddrar man till nästa sida och där finns lika många nya regler – för att inte tala om alla dessa undantag!

Skriva både kan och vill jag, men grammatik, då blir det lite väl teoretiskt. Poängen är ju att man ska ”få en bättre förståelse för språket”. Visst, det kan säkert vara nyttigt att veta hur meningar är uppbyggda och så, men ska det verkligen vara nödvändigt att lära sig en massa regler om hur man bildar meningar av olika slag (i vilken ordning olika kategorier av ord bör komma, till exempel) när man redan kan det? Jag menar, det är ju meningar man aldrig skulle skriva fel egentligen. Sådana regler tycker jag man kan lära ut till nybörjare (som man ju också gör när man till exempel som svensk ska lära sig tyska från grunden) för att hjälpa dem att få orden i rätt ordning, men att lära sig det när man redan kan språket känns bara jobbigt snarare än hjälpsamt.

Men provet då, hur gick det? Jag vet egentligen inte, men något toppbetyg är det inte. Jag försökte tjuvräkna på poängen lite (ge mig själv poäng för saker jag vet att jag kan, och halva poäng för ”osäkra” svar med god chans att vara korrekta). Jag var kanske lite snål och fick strax över 30 poäng (man måste ha 40). Men trots snålheten är oddsen att de extra poängen, de jag eventuellt inte räknat med, inte räcker till. Och dessutom kan man ju inte betygsätta sig själv på det viset egentligen… Men vi får se hur det går!

Konstigt förresten att jag skrev detta inlägg på svenska…

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Inte alls konstigt – kan tro det känns att du har fått alldeles tillräckligt av engelska för en tid 😛

Kommentar av christa89

Jo, kan nog tänkas vara så 😛

Kommentar av Jozii




Kommentera

