JZ Blogger


Vild – Nanne Grönvall på Rondo (Liseberg)
söndag, oktober 12, 2008, 3:07
Filed under: General Blogging, Hobbies & Activities, Pictures

Vild. Så heter Nanne Grönvalls show. Och igår var vi – familjerna Dahlberg och Johansson – i Göteborg och njöt av detta energiknippe. Nanne alltså, inte showen. Eller, det är klart att vi njöt av showen. Men det var Nanne som var vild. Fast showen hette ju också så, och vild var den. Äh, du vet vad jag menar!

Aftonen började med en rejäl middag (då Rondo är en showkrog) klockan sju. God kyckling, fantastisk glass och roligt sällskap. Jag kissade säkert tre gånger.

Efter middagen, vid halv tio, började själva showen. Nanne presenterade sig själv på ett underhållande sätt i ett videoklipp. Och sedan dök hon upp! Och det var drag från första stund. Dunkandet från basen gjorde mig lite kissnödig.

Nannes budskap i nästan alla hennes sånger är egentligen ganska tydliga: kärlek (duh!) eller ”lev livet – nu!”, eller en kombination av båda. Sånt gillar vi!

Ganska tidigt fick åtminstone jag dock uppfattningen av Nanne som lite egoistisk. Visst, det är hennes show, men måste man prata om sig själv sådär mellan varje låt? Men sedan såg jag det självironiska i det: poängen är ju att man ska känna igen sig! Och det gör man. Dessutom skämtar hon om det hela på ett mycket bra sätt. Först presenterar hon sig själv som värsta divan, sedan skämtar hon bort det och man ser henne istället som en anti-diva. Hur mycket som är verklig diva och hur mycket som är ironi vet jag inte, men jag håller på ironin. Nanne är ju ingen diva, hon är ju ett penntroll!

En annan sak som var bra var dansarna. De gjorde ett jättebra jobb! Särskilt under finalen (som såklart var ”Avundsjuk”, vad annars?). Wow!

Egentligen har jag bara två saker att klaga över:

  1. Nanne är kanske inte världens bästa talare. Ibland lät det lite väl inövat. Men skämten var ju roliga!
  2. Nanne gick inte ner på knä och hamrade i scengolvet när hon sjöng Avundsjuk (vilket hon gjorde när hon framförde Avundsjuk i Rhapsody in Rock för några år sedan)

Men sakerna som var bra är ju många fler! Här är några få av dem:

  • Energin (därav showens namn?)
  • Den goda maten
  • Scenuppsättningen
  • Alla de bra låtarna! (Inklusive sådana skrivna av Nanne men egentligen utförda av andra)
  • Att flera av låtarna som annars är lite ”lugnare” var mer rockiga
  • Våra två signerade skivor
  • Humorn

Humorn, ja. Ett par exempel:

”Min man och jag träffades när han var 16 och jag var 17, vilket är lite konstigt för nu är jag 29 och han 45.”

Hos läkaren, liggandes på mage med rumpan upp: ”Jag såg dig i ‘Så ska det låta’ häromdagen. Kul att få se en ny sida av dig.”

Halvvägs genom showen började jag förresten bli kissnödig på allvar. Först tänkte jag ”det kommer väl en paus”. Sedan tänkte jag ”äh, jag får väl gå när det kommer en dålig låt”. Men den kom aldrig. Så till sist tänkte jag ”NU går jag”. Då sa Nanne, glad och energisk ”nu blir det final!”. Gissa om jag skyndade mig till toaletten när det väl var slut 😛

Kort sagt: Nanne är bäst! Jag vill se showen igen! Nu vet jag ju när man kan unna sig att gå på toaletten.

Mobilkamera-kvalitet

Relevanta länkar:

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Du borde verkligen få massa musiktips från mig. Och följa med på en bra konsert. 😛

Kommentar av Kajsa

Inget som är ens i närheten av Way Out West (vilket är åtminstone åt det hållet jag tror du har din musiksmak) är bättre än det här 😉

Kommentar av Jozii

Way Out West? Uäck! >.<

Kommentar av Kajsa

Nähep… Enlighten me!

Kommentar av Jozii




Kommentera

