JZ Blogger


Bokmässan i Göteborg
söndag, september 28, 2008, 5:12
Filed under: Hobbies & Activities, Pictures, Websites & Referrals
  • Vad? Den årliga bokmässan i Göteborg (Bok & Bibliotek)
  • När? Lördag den 27.9 2008, klockan 11:00 till 17:30
  • Vem? Föräldrar, syster, farmor och jag
  • Varför? Böcker och författare!

Då var det äntligen dags! Bokmässan i Göteborg är i full gång, och för första gången någonsin har jag haft möjligheten att vara på plats. Det blev en fullspäckad dag med böcker av alla dess slag till billiga priser, många intressanta möten och en otroligt häktisk men rolig omgivning. Den lilla futtiga mässa vi var på i Finland förra året kan slänga sig i väggen.

Årets land var Lettland. ”Nej!” tänkte jag. Men allvarligt, man märkte knappt av det – Sverige och svenska författare är trots allt ändå ”det stora”. Och det man faktiskt märkte av Lettland var kanske inte så tokigt som jag först trott.

Mest tid spenderade jag dock i Adlibris stora monter. Det var en av de mest befolkade platserna på hela mässan: många och långa bord av uppradade pocket böcker för 30 kr. styck (3€). Caroline var som galen, och jag strax därefter!

En annan höjdpunkt var det länge efterlängtade återseendet av Kim (M. Kimselius), en av författarna på mässan. Med en egen monter (eftersom hon har eget förlag) var hon på plats hela tiden, och jag fick möjlighet att träffa henne flera gånger om. Det var några år sen sist… Och ett par signerade böcker blev det såklart också.

 

FÖRFATTARE OCH SIGNERINGAR

Signerade böcker blev det också från andra håll, inte bara av Kim. Liza Marklund, Martina Haag och Anna Book. Jan Guillou missade vi (för lång kö), och en del av oss pratade med ytterligare några författare, men det blev inga signerade böcker.

    

HÖJDPUNKTER & BOTTENNAPP

Alla har vi våra favoritstunder, men också saker att klaga över. Här är våra höjdpunkter och bottennapp…

Höjdpunkter:

  • Att möta den omtalade Kim för första gången (för de som aldrig träffat henne förr)
  • Att återse Kim (för oss som besökte henne för några år sedan)
  • Alla billiga Adlibris böcker
  • Mässans storlek
  • Mötet med Martina Haag (pga. den härliga personligheten)
  • Att det var så billig parkering

Här måste jag bara prata lite mer om Martina Haag. De flesta andra författare fick vi en lite blandad bild av, men Martina var bäst! Som ett exempel stod jag och tittade på hennes böcker vid den disk där hon stod och signerade böcker. Plötsligt kom hon fram till mig (istället för tvärt om) och började prata. Hon var rolig, positiv och öppen. När jag undrade var man betalade (efter att hon signerat min bok) sa hon att hon också fungerade som kassa. När jag sedan skulle få 60 kr. tillbaka räknade hon dem jääättelångsamt 😛

Även pappa hade en positiv upplevelse med Martina. Han stod vid hennes disk och försökte se om kön till Liza Marklund var avstängd. ”Vad står du och tittar efter då?” undrade plötsligt Martina lite ledigt. Pappa förklarade, och hon sa ”Jag går och kollar åt dig”. Bara en sån sak 😛

Bottennapp:

  • Att det var så mycket folk
  • Snobbiga författare
  • Att inte alla sålde böcker på plats (utan bara visade upp dem/gjorde reklam)
  • Mötet med Annika Dahlqvist (som förespråkar en kontroversiell hälsometod: mycket fett, inget socker)
  • Att vi missade Jan Guillou och inte hann få alla böcker signerade av Liza Marklund
  • Tröttheten

STATISTIK

Lite smårolig info om vad vi köpt och vad det kostat:

  • Officiellt köpta böcker totalt: 35*
  • Total prissumma: ca. 4300 kr.
  • Flest köpta böcker: Caroline (13 stycken)

 

Många fler böcker än vi hade tänkt oss, men säkert mycket mindre än vad många andra köpt. Notera att priset också gäller en karta och ett större verk för 1600 kr. Dessutom tillkommer en del böcker som ska beställas online, samt en del smått och gott som julkort, tidningar, påsar, etc.

Nämnvärt är också att farmor officiellt sett inte köpt några böcker alls (i verkligheten har hon dock det, men de hålls hemliga då de ska ges som presenter).

*En viss svart siffra existerar då det köpts böcker som i efterhand ”inte existerar” (av presentorsaker) 😛

LÄNKAR

Länkar som kan vara av intresse:

SAMMANFATTNING

Kort sagt: vår andra årliga tradition (förutom Kungsbacka River) är nu bestämd: Bokmässan i Göteborg! Vi ses nästa år 😉

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

:O Martina Haag?! Oh no! Jag skulle följt med i all fall! >.< Äääälskar hennes böcker, skrattade högt vid ett antal gånger då jag läste hennes verk… 😀

Kommentar av Lena

Muahah! Nu får du skylla dig själv 😛 Men nästa år kanske?

Kommentar av Jozii




Kommentera

