JZ Blogger


Befria en trädgårdstomte!
lördag, augusti 23, 2008, 1:27
Filed under: Hobbies & Activities

Jag såg nyligen filmen ”Amélie från Montmartre” – Tack Kajsa 😀

När jag sedan googlade lite stötte jag på artiklar, vissa från diverse tidningar, andra från de som stått bakom ”skämten”, där det beskrivs hur trädgårdstomtar ”befriats”. De har tagits med på resor runt jorden, där de blivit fotograferade på olika kända platser. Sedan har ägarna fått vykort i postlådan! Fantastisk ide! Föreställ dig deras förbryllade miner 😛 Och trädgårdstomten, den lämnas så klart tillbaka efter ”semestern”.

De flesta av dessa historier är säkert inspirerade av denna fantastiska franska film – Amélie stjäl nämligen sin fars älskade trädgårdstomte och hjälper denne att resa, allt i hopp om att pappan ska komma ut ur sin egen isolerade värld och börja resa själv. En del av historierna är dock daterade före filmen gjordes.

Hur som helst, detta är ju en fantastisk ide, något jag själv skulle vilja göra en dag. Men! Det är ju stöld :O Jag kan inte tänka mig att någon skulle bli ledsna i det långa loppet… de får ju tillbaka sin tomte, hel och fin, och dessutom en massa vykort och en bisarr upplevelse på köpet. Men ändå, det känns inte rätt.

Kanske man kan göra det på något annat sätt? Skicka vykort till en familj man egentligen inte känner, kanske? Fast då är det ju bara halva iden, och inte samma sak längre :/ Förslag, någon?

Sak samma, denna tomte-grej är ändå en av de där sakerna jag har på min ”vill göra, men kommer nog aldrig att göra det”-lista. Fast vem vet, en dag kanske…

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vi gjorde om en porslinsstomte som vi hade till trädgårdstomte och den blev stulen. Det var ett par år sen, och det var ”Trädgårdstomtarnas befrielsefront” som var i farten då. Dom släppte ut tomtarna i skogen 😛

och varsågod! 😀

Kommentar av Kajsa

Ja, har läst en del om sådana rörelser, men det är ju tråkigt, och RIKTIG stöld 😦 Mycket roligare om de kommer tillbaka 😛

Kommentar av Jozii




Kommentera

